Ruim 1 miljoen euro voor aanpak lege trucks

Mainport Innovation Fund II en Newion zetten in op het reduceren van lege vrachtkilometers en investeren gezamenlijk in online transport platform Synple

Eén op de vier vrachtwagens rijdt leeg over de weg. Logistieke tech-startup Synple heeft een software platform ontwikkeld waarmee transporteurs eenvoudig vrachten combineren en ritten uitwisselen. Zo wordt de transportsector efficiënter, worden minder lege kilometers afgelegd, wordt CO2 gereduceerd en de winstgevendheid verhoogd.

“De technologie van Synple creëert voor ons nieuwe mogelijkheden om efficiënter te plannen en duurzamer te rijden”
Marco Jorissen, directeur Mammoet Road Cargo en deelnemer Synple platform

Newion en Mainport Innovation Fund II, waar onder meer Havenbedrijf Amsterdam in participeert, hebben 1,1 miljoen euro in het platform geïnvesteerd. Met de eerste externe financieringsronde kan Synple versneld transporteurs aansluiten, de organisatie verder uitbreiden en opschalen voor internationale expansie. Thijs Gitmans, fondsmanager van MIF II MIFII, waarin Schiphol, KLM, TU Delft, NS en Havenbedrijf Amsterdam participeren, is enthousiast. “Wij investeren graag in ondernemingen die een duurzame verbetering weten door te voeren in de logistieke sector. Het is onze overtuiging dat Synple het team en de oplossing heeft om te zorgen voor een echte impact op leegrijden.”

Realtime matchen vracht en vervoerder

Synple wil het ‘leegrijden’ met 50% te verminderen. Net als digitale transportplatformen zoals Uberfreight, Convoy en Saloodo gebruikt Synple slimme technologie om vracht en capaciteit te matchen. Uniek aan Synple is dat het realtime slimme combinaties maakt van ritten tussen transporteurs onderling. Daarbij komt het gebruiksgemak voor de transportplanner, die met één klik de benodigde informatie verwerkt in zijn eigen transportmanagementsysteem.

Aansluiten zonder aanpassingen

Uitwisseling van informatie vindt plaats via het Synple platform zonder dat vertrouwelijke informatie hoeft te worden prijsgegeven of aanpassingen in bestaande systemen nodig zijn. Transporteurs kunnen het platform als samenwerkingsmodule eenvoudig met hun eigen systeem koppelen. De oplossing van Synple bespaart een transportplanner veel tijd en zoekwerk en stelt hem in staat ritten efficiënter uit te voeren. Voor verladers die met zo min mogelijk emissies willen transporteren, is dit een goede ontwikkeling.

Succesvolle pilot

Nationale – en internationale partijen die met Synple projecten en pilots hebben gedaan zijn enthousiast en bevestigen het gebruikersgemak voor de planner. De komende tijd zullen grote en kleinere transportbedrijven in Nederland en België worden aangesloten, om vervolgens in 2018 het concept verder in Europa uit te rollen.

Roderick Rodenburg, oprichter van Synple: “We zijn supertrots op de combinatie van deze twee investeerders. Er zijn veel aanmeldingen vanuit de verschillende sectoren in de logistiek en uit het buitenland.  Met onze investeringspartners gaan we de komende jaren deze groei realiseren en die zelfs nog verder versnellen. We willen snel heel Europa bedienen!”

Kijk voor meer informatie  op de website van Synple.

Bron: Portofamsterdam.nl

Reageer