De frisse blik van jonge honden op logistiek

Onderwijsinstellingen werken steeds vaker nauw samen met bedrijven om studenten te laten ‘proeven’ aan de logistieke praktijk. Het mkb bleef daarin achter. Daar is nu verandering in gekomen. Studenten van de HvA gaan de komende maanden bij 15 mkb-bedrijven praktijkonderzoek doen waarmee logistieke vraagstukken kunnen worden opgelost. De bedrijven zelf hopen op verrassende, nieuwe inzichten en concepten.

Na een wat trage start bleek bij de kick-off van het project Logistieke adviseur dat zich te veel mkb-bedrijven hadden aangemeld. Een aantal van hen staat nu op de wachtlijst voor de volgende onderzoeksronde. “Het is nog nooit voorgekomen dat een concept zo snel bekend werd in het werkveld. Dat leverde een onverwacht grote respons op mijn oproep op.”, zegt Bas Overbeek. Hij is manager KennisDC Logistiek van Hogeschool Amsterdam en de drijvende kracht achter het project. “Wij willen de logistieke medewerker van de toekomst in een vroeg stadium in aanraking brengen met werkgevers.”

“Het is een pareltje, veel partijen werken er graag aan mee”

Vijftien teams, vijftien bedrijven
Tijdens de kick-off maakten 78 tweedejaarsstudenten van de HvA-opleiding Logistics Engineering kennis met 15 deelnemende opdrachtgevers uit het bedrijfsleven. Overbeek: “Het enthousiasme was groot. Er werden direct afspraken gemaakt over de aanpak en je zag ook dat de bedrijven onderling aan het netwerken sloegen.” De studententeams gaan de komende maanden onderzoek doen voor een keur aan bedrijven, waaronder ABS Autoherstel, dialysekliniek DiaPriva, Simon Loos Transport, The Greenery/Tolpoort, MAPROLOC, Timmerbedrijf Duo Nederland, Staples Advantage en streekmarkt Kroon van Holland. “Heel diverse bedrijven, maar allemaal met een logistieke uitdaging.”
Frisse blik van jonge honden
Een van de onderzoeksvragen is of de personele en patiëntenplanning in de dialysekliniek kan worden geoptimaliseerd. Een ander team probeert een nieuw concept te ontwikkelen voor de verkoop en distributie van streekproducten en ze onderzoeken voor andere bedrijven de mogelijkheden van een efficiëntere toelevering van materialen, goederenontvangst, distributiestromen of warehousing. ABS wil graag weten of het proces van ophalen en afleveren van auto’s beter kan. Overbeek: “De directeur zag direct allerlei green deals-achtige concepten voor zich. Maar het leuke was dat hij ook aangaf voorzichtig te willen beginnen en open te staan voor de frisse blik van de studenten. ‘Hoe denken de jonge honden over mijn bedrijf, zei hij.”

Eindpresentatie
De studenten hebben in totaal acht weken om op basis van werkbezoeken en hun theoretische kennis data-analyses te maken, rapporten en adviezen op te stellen en nieuwe logistieke concepten te ontwikkelen. In juni volgt de eindpresentatie in aanwezigheid van de deelnemende mkb’ers en andere belangstellenden. Ook daar verwacht Overbeek veel van: “Dit is een duurzaam concept dat we zeker gaan herhalen en vooral uitbreiden. Ik zie het als een pareltje. Naast de studenten, blijken veel partijen er graag aan mee te werken.”

Geef een reactie