Schrappen vrachtvluchten kost duizenden banen

Als politiek en luchtvaartmaatschappijen vrachtvluchten vanaf Schiphol gaan schrappen ten gunste van passagiersvluchten, dan komen duizenden banen en het vestigingsklimaat in Nederland in het geding. Dat stellen evofenedex, Air Cargo Netherlands (ACN) en Transport en Logistiek Nederland (TLN). 

Volgens de organisaties is er een reële kans dat een groot aantal vrachtvluchten vanaf Schiphol in het najaar geschrapt worden om passagiersvluchten de ruimte te bieden. Daardoor moeten bijvoorbeeld bloemen-, farma- en hightechbedrijven die in Nederland zijn gevestigd met hun producten, uitwijken naar luchthavens in het buitenland. Dat is een administratieve en logistieke nachtmerrie.

Daarnaast verschuiven er banen en kennis naar de luchthavens van België, Duitsland en Frankrijk. De vertraging van de oplevering van Lelystad Airport en daarmee ook het uitplaatsen van low-cost vluchten, maakt vrachtvluchten nu het kind van de rekening. Vrachtvluchten vertegenwoordigen slechts 3,5% van de vluchten op Schiphol, maar de luchtvrachtoperatie zorgt wel voor 20% van de banen (70.000) die de luchthaven bijdraagt aan de Nederlandse economie.

Tweede Kamer over luchtvracht

Op 7 september is er een rondetafelgesprek over de luchtvaart in Nederland in de Tweede Kamer. Indien politiek en luchtvaartpartijen er voor kiezen vrachtvluchten van en naar Schiphol te marginaliseren, zullen veel onderneminge gaan investeren in nieuwe productie- en distributiecentra in landen waar wel voldoende vrachtfaciliteiten zijn. Dan gaan er duizenden banen in verloren. De positie van vrachtvluchten is slecht gewaarborgd binnen de verschillende gremia die invloed hebben op de toekomst van de luchthaven. Partijen roepen op om het integrale vrachtbelang van Schiphol duidelijk te verankeren in het beleid.

evofenedex, ACN en TLN  zijn samen met de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu op zoek naar maatregelen om de schade te voorkomen. Temeer daar de huidige ontwikkeling ook indruist tegen de afspraken die aan de Alderstafel zijn gemaakt om mainport-gebonden verkeer met een economische belang juist te borgen op de luchthaven.

Over

evofenedex, ACN, TLN zijn de behartigers van respectievelijk de logistieke- en handelsbelangen van 15.000 in Nederland gevestigde handels- en productiebedrijven, de luchtvrachtsector en bedrijven in het wegtransport en logistieke dienstverlening

Bron: ACN.nl.

Reageer