Stedelijke distributie: van innovatie naar praktijk

In Amsterdam zijn op 13 april de resultaten gepresenteerd van een vijfjarige studie naar een efficiente distributie in steden. TKI Dinalog bundelde de belangrijkste resultaten van de 4C4D-studie in een gratis magazine dat u online kunt inzien.

Het magazine moet een inspiratie zijn voor en handvaten bieden aan eenieder die actief is in of rond stadslogistiek. Wetenschap en praktijk zijn in het onderzoek nauw met elkaar verweven. Voor het onderzoek werkten bedrijven als Ahold, TNT, Cornelissen Transport, Transmission en Jan de Rijk Logistics samen met wetenschappelijke instellingen zoals TU Delft, TNO en de Universiteit Eindhoven. De studie geeft volgens logistiek adviseur Egbert Guis “waardevolle inzichten die een belangrijke rol kunnen spelen bij het binnen handbereik brengen van duurzame distributie.”

 

Hubs
Dat distributie duurzamer kan door onder meer efficiencyverbetering, lijkt inmiddels een breed gedragen overtuiging. “Toch is er tot nu toe weinig vooruitgang geboekt”, schrijft Guis in het voorwoord. Neem de hubs aan de rand van steden. In het onderzoek is uitgebreid gekeken naar de optimale locatie voor hubs, beleidsmaatregelen om het ontstaan ervan aan te jagen, de kansen om dankzij de hub over te stappen van diesel op een zero-emissievoertuig, etc. Succesverhalen worden beschreven en er wordt een business case voor het gebruik van een hub voor verladers en vervoerders uitgediept.

 

Menselijk handelen
“Toch schieten hubs nog niet als paddenstoelen uit de grond.” Er is volgens Guis meer aan de hand. In de 4C4D-studie wordt dan ook onderzocht hoe de ‘mens’ zich verhoudt tot innovatie. Aandacht is er voor bijvoorbeeld kansen voor horizontale samenwerking, intelligente planningssystemen waarmee het maken van de juiste keuzes eenvoudiger wordt en games die helpen nut en noodzaak van samenwerking in te zien. Daarnaast wordt beschreven hoe het polderen tussen meerdere partijen in de stedelijke distributie kan worden vereenvoudigd. “En de hamvraag die telkens terugkomt is of de business case klopt”, besluit Guis.
Bekijk hier het volledige magazine.

Bron: Anke Hoets

Reageer